Welkom op de weblog van groep 4. Op dit deel van de weblog is nieuws uit de groep te lezen. Dit betreft
o.a. belangrijke data en belangrijke zaken m.b.t. vakken
Oktober 2022
Taal
We hebben het tweede blok bijna afgerond. Dat betekent dat we de eerste vier hoofdstukken hebben gehad.
In totaal hebben we nu 80 nieuwe woordenschatwoorden geleerd. We hebben geleerd over samenstellingen en verkleinwoorden. Ook leerden we hoe we een formulier moeten invullen. Tenslotte hebben we geleerd wat een weettekst is en een reclametekst.
Rekenen:
We leren naar een getal springen op de getallenlijn, familiesommen tot 100, plussommen en minsommen over de 10, betalen met geld, terug- of verder springen naar een tiental, halve uren met een uur verder en een uur terug.
Spelling
We werken de komende weken aan woordpakket 5 t/m 8. Hierin komen achtereenvolgens -ng,-nk, f/v en -eer/-oor/-eur woorden aan bod.
Woordpakket 5
Eenlettergrepige woorden met ng
[-ang] | [-eng] | [-ing] | [-ong] | [-ng + medeklinker(s)] |
bang | eng | dwing | jong | langs |
meng | ||||
de gang | streng | de ring | de long | brengt |
de wang | de kring | de tong | springt | |
de slang | het kreng | de sprong | ||
het ding | de angst | |||
lang | breng | ging | zong | dringt (voor) |
de tang | hing | de vangst | ||
de stang | zing |
Woordpakket 6
eenlettergrepige woorden met nk
[-ank] | [-ink] | [-onk] | [-nk + medeklinker] |
mank | drink | zonk | links |
flink | klonk | bonkt | |
de bank | hink | schonk | denkt |
de drank | zink | klinkt | |
de klank | de vonk | ||
de plank | de pink | de stronk | de inkt |
blank | link | blonk | blinkt |
dank | de vink | drinkt | |
slank | stinkt | ||
de stank |
Woordpakket 7
eenlettergrepige woorden met f / v
[f + klinker] | [f + medeklinker] | [v + klinker] | [v + medeklinker] |
fel | fris | vel | vreest |
fors | vol | ||
de friet | vals | de vraag | |
de fee | |||
de fiets | de flap | de vorst | de vlam |
de fles | de vlieg | ||
het feest | de fluit | het vuur | het vlees |
de fik | de flat | vers | de vlek |
het fort | de frons | voelt | de vloer |
het fruit | vlot |
Woordpakket 8
eenlettergrepige woorden met eer, oor en eur
[-eer] | [-oor] | [-eur] | [-eer, -oor, -eur] + nog een letter |
teer | door | zeur | leert |
vroor | |||
de beer | de deur | hoort | |
de peer | de boor | de geur | de poort |
het meer | het koor | de kleur | |
het weer | het spoor | de scheur | de koorts |
de beurt | |||
de heer | goor | de sleur | stoort |
de keer | voor | treur | keurt |
de speer | |||
de veer |
September 2022
Taal
We hebben de eerste twee hoofdstukken afgerond. Elk hoofdstuk leren we 20 woorden voor woordenschat. We leren gericht luisteren naar elkaar, een beeldverhaal herkennen en schrijven, wat een samenstelling is en deze herkennen, een gesprek samenvatten.
Rekenen:
Momenteel zijn we ons aan het oriënteren op de getallenlijn t/m 100. Wat komt er voor een getal, wat komt erna? Tussen welke tientallen hoort het getal. Hoe laat is het als de klok een uur vooruit gaat? Hoe laat is het als de klok een uur achteruit gaat?
Spelling
We hebben het eerste blok van spelling bijna klaar. Deze week krijgen we het laatste woordpakket aangeleerd. Hierna gaan we toetsen of de leerlingen de spellingsafspraken voldoende beheersen of dat we er nog extra mee aan de slag moeten. We herhalen of verdiepen na deze toets. We leerden luisterwoorden met drie medeklinkers, luisterwoorden met ui-eu, ook-zo woorden met sch/schr en ook-zo woorden waar je een u hoort, maar niet schrijft (jurruk - jurk)
Woordpakket 3
scheef | de schat | de schaaf | schreef |
scheel | de schaar | de schaal | schrik |
schiet | de schep | de schoen | de schram |
schor | de schil | de school | het schrift |
de schop | het schaap | ||
het schip | het schort | ||
schel | schuil | schaamt (zich) | de schroef |
schuin | de schaats | schrok | |
de schuur | |||
schoon | |||
schoot (op) |
Woordpakket 4
elf | kalm | warm | de jurk | erg |
de helft | de film | de arm | de vork | de berg |
de golf | de helm | de vorm | het park | |
de wolf | het werk | de verf | ||
de melk | ||||
de wolk | het dorp | |||
het kalf | de schelp | storm | sterk | de slurf |
twaalf | de herfst | |||
zelf | durft | |||
volgt |
.................................................
augustus 2022
Taal
We hebben kennisgemaakt met de hoofdrolspelers in de taalmethode. We hebben geleerd wat namen voor personen/dieren zijn en woorden voor personen/dieren/dingen en dat we deze woorden en namen zelfstandig naamwoorden noemen. In dit blok staan tante Jet en haar dieren centraal. We leren o.a. overleggen in kleine groepjes, een verhaal navertellen, iets voorspellen, je mening geven en onderbouwen, enkelvoud, meervoud en lidwoorden, een verhaal schrijven.
Spelling
We zijn in de tweede schoolweek gestart met spelling. Elke week staat er een woordpakket centraal.
Week 1: luisterwoorden met drie medeklinkers
Week 2: luisterwoorden met ui-eu
Woordpakket 1
de spleet | spreek | de barst | morst |
de borst | |||
de straat | strekt | de dorst | wenst |
de straf | strak | de kerst | minst |
de streep | |||
de strik | botst | ||
de stroom | klotst | ||
de stroop | laatst | ||
straks | verst | bonst | |
de streek | de worst | de kunst | |
de winst | |||
de komst | |||
de korst | |||
klutst |
Woordpakket 2
de beuk | de kluif | buigt | thuis |
de breuk | de kluis | sluipt | |
de deugd | de pruik | ||
de dreun | de struik | kreukt | |
de gleuf | de trui | leukst | |
de keus | de vuist | ||
de spreuk | het kruis | ||
de steun | |||
de deuk | de druif | juist | |
de jeuk | de duim | kreunt | |
de kneus | de luis | ||
heus | bruin |