Nieuws uit de groep                       

 
Welkom op de weblog van groep 7. Op dit deel van de weblog is nieuws uit de groep te lezen. Dit betreft o.a.  belangrijke data en belangrijke zaken m.b.t. vakken.
  • Op de weblog zijn de nieuwe woordpakketten van de methode Taalverhaal.nu toegevoegd. Te vinden onder het kopje ''Woordpakket spelling''. 
  • Klik op onderstaande afbeelding om op Zuluconnect te komen. Log in met de gegevens die je van de leerkracht hebt gekregen. Via deze weg kunnen de leerlingen bij de programma's Topomaster, 123Zing, Rekentuin en Nieuwsbegrip komen.
                                                                                                                            
 
 Spelling woordpakket groep 6     Spelling woordpakket groep  7


Belangrijke data:
 
Meivakantie 27 april t/m 8 mei
Kriebelbrigade woensdag 13 mei
Kamp groep 7 Schiermonnikoog  woensdag 13 mei t/m vrijdag 15 mei
Meesters- en juffendag  woensdag 20 mei
Hemelvaart donderdag 21 mei en vrijdag 22 mei
Avondvierdaagse Winsum 25 mei t/m 28 mei
Margedag woensdag 27 mei
2e Pinksterdag maandag 1 juni
Sportdag groep 7/8 woensdag 3 juni
Margedag maandag 22 juni
10 minutengesprekken 23 juni t/m 25 juni
Musical groep 8 vrijdag 26 juni
Laatste schooldag (leerlingen vanaf 12.00 uur vrij) vrijdag 3 juli
Zomervakantie 6 juli t/m 16 augustus

Ik ben ontzettend trots op wat we met elkaar de afgelopen weken gepresteerd hebben. Bedankt alle ouders en leerlingen. Lekker bijkomen jullie allemaal in deze zeer verdiende vakantie! Ik zie jullie snel weer!

Juf Vera.


Vrijdag 24 april De Woningsspelen
We mogen dan nog niet het huis uit, maar dat betekent niet dat de Koningsspelen niet door kunnen gaan. Vandaag maken we er de Woningsspelen van! In Microsoft Teams kunnen de kinderen in het mapje Koningsspelen 2020 allemaal ideeën vinden om er een fantastische dag van te maken.

Daarnaast zal meester Rik (stagiaire groep 8), om 10:30 uur een Bingo houden met de kinderen!
Maak er vooral een hele gezellige dag van.



Update donderdag 23 april
Vandaag ben ik zelf afwezig. Er zal geen instructie worden gegeven. De kinderen kunnen zelfstandig aan de slag. Mochten de kinderen vragen hebben, dan kunnen zij die via de chat in Microsoft Teams stellen aan meester Jeroen.

Wat verwacht ik van de kinderen op donderdag 23 april:
  • Rekentuin: deelsommen 15 minuten
  • Lezen: stillezen 30 minuten
  • Werkwoordspelling: leerlingen bekijken de filmpjes en ga via de link naar de oefeningen.
  • Spelling: Blok 6 woordpakket 24 les 4. Deze week geen dictee. 
  • Rekenen: De leerlingen maken 2 bladzijden met redactiesommen Dit kunnen zij vinden bij lesmateriaal rekenen. Ze maken de redactiesommen van hun eigen ster. Na de les kijken ze het zelf na.
  • Nieuwsbegrip: De leerlingen kijken de les van week 17 na. Zie bestanden --> antwoordbladen.
  • Blink: Via Zuluconnect gaan de leerlingen naar Blink. Ze maken de toets van aardrijkskunde thema 3 Samen Sterk.
  • Keuzewerk: de leerlingen kiezen iets van het keuzewerk.
  • Werkstuk: Werkstuk afronden en inleveren (via de mail of inleveren in de brievenbus van school).


Succes!


Update woensdag 22 april
Wat verwacht ik van de kinderen op woensdag 22 april:
  • Rekentuin: keersommen 15 minuten
  • Lezen: stillezen 30 minuten
  • Werkwoordspelling: leerlingen bekijken de filmpjes en ga via de link naar de oefeningen.
  • Spelling: Blok 6 woordpakket 24 les 3.
  • Rekenen: Blok 3 week 4 project, 10:30 uur instructie,  daarna gaan de leerlingen aan de slag met project taken. 
  • Nieuwsbegrip: De leerlingen maken de les van week 17, te vinden bij lesmateriaal.
  • Blink: leren voor de toets aardrijkskunde thema 3 --> leerblad is te vinden bij bestanden --> lesmateriaal --> wereldoriëntatie --> aardrijkskunde.
  • Keuzewerk: de leerlingen kiezen iets van het keuzewerk.


Succes!

Update dinsdag 21 april
Wat verwacht ik van de kinderen op dinsdag 21 april:
  • Rekentuin: minsommen 15 minuten
  • Lezen: stillezen 30 minuten
  • Werkwoordspelling: leerlingen bekijken een filmpje en ga via de link naar de oefeningen.
  • Spelling: Blok 6 woordpakket 24 les 2.
  • Rekenen: Blok 3 week 4, 10:30 uur instructie,  daarna gaan de leerlingen aan de slag met 2 sterren of 3 sterren taken.
  • Blink: leren voor de toets aardrijkskunde thema 3 --> leerblad is te vinden bij bestanden --> lesmateriaal --> wereldoriëntatie --> aardrijkskunde.
  • Keuzewerk: de leerlingen kiezen iets van het keuzewerk.



Succes!

Week 17 20 april t/m 24 april
Weektaak
De weektaak  van week 17 is te vinden in de bestanden van Microsoft Teams. Vrijdag 24 april hebben de leerlingen geen lesprogramma. In plaats daarvan is er een alternatief programma rondom de Koningsspelen. Er is een nieuwe map aangemaakt in Microsoft Teams. Hierin zijn de bestandjes te vinden voor deze dag.



Afwezigheid donderdag en vrijdag
Donderdag 23 en vrijdag 24 april zal ik zelf afwezig zijn i.v.m. verhuizen. Deze twee dagen moeten de kinderen het even doen zonder de juf. De kinderen kunnen donderdag  23 april zelfstandig aan de slag met hun weektaak. Ze hebben die dag geen instructie van mij. Mochten de kinderen toch nog vragen hebben dan zal meester Jeroen deze dag voor hen klaar staan. De vragen kunnen via een chat aan meester Jeroen gesteld worden.  Vrijdag 24 april hebben de leerlingen een alternatief programma i.v.m. Koningsspelen.



Werkstuk
Deze week moet het werkstuk worden ingeleverd. Dit mag via de mail naar mij worden verstuurd of hardcopy worden ingeleverd in de brievenbus van school.  E-mailadres: v.kampinga@lauwerseneems.nl 

Wat verwacht ik van de kinderen op maandag 20 april
  • Rekentuin: plussommen 15 minuten
  • Lezen: stillezen 30 minuten
  • Werkwoordspelling: leerlingen bekijken een filmpje en ga via de link naar de oefeningen.
  • Spelling: Blok 6 woordpakket 24 les 1, 10:30 uur instructie,
  • Rekenen: Blok 3 week 4, 10:30 uur instructie,  daarna gaan de leerlingen aan de slag met hun eigen ster. 
  • Blink: leren voor de toets aardrijkskunde thema 3 --> leerblad is te vinden bij bestanden --> lesmateriaal --> wereldoriëntatie --> aardrijkskunde.
  • Keuzewerk: de leerlingen kiezen iets van het keuzewerk.


Succes!


Update vrijdag 17 april
Dit is wat ik vandaag van de kinderen verwacht. In Microsoft Teams vinden de kinderen een bestandje met links en uitgebreider uitleg over de lesinhoud.
  • Rekentuin: 15 minuten deelsommen
  • Lezen: 30 minuten stillezen
  • Topo: toets blok E
  • Spelling: Blok 6 woordpakket 23 les 4. De leerlingen bekijken de filmpjes in de bijlage. Herhaling van spellingsregels van blok 4. Daarna maken zij les 4. Om 10.30 is er een dictee.
  • Rekenen: Blok 2 week 3 les 4. De leerlingen bekijken ter voorbereiding een filmpje in de bijlage. De instructie is om 10.30. Daarna maken zij les 4. Vervolgens kunnen de kinderen de weektaak van blok 2 week 3 afronden.
  • Keuzewerk: de leerlingen ronden het keuzewerk af.
Tip: Bekijk samen de weektaak. Wat moet er op de vrijdag nog gedaan geworden om de weektaak af te ronden?



Succes!


Update donderdag 16 april
Dit is wat ik vandaag van de kinderen verwacht. In Microsoft Teams vinden de kinderen een bestandje met links en uitgebreider uitleg over de lesinhoud.
  • Rekentuin: 15 minuten keersommen
  • Lezen: 30 minuten stillezen
  • Spelling werkwoordspelling: oefenen van zwakke werkwoorden in de verleden tijd --> de kinderen bekijken een instructiefilmpje en maken vervolgens de opdracht via de link.
  • Spelling: Blok 6 woordpakket 23 les 3 online maken
  • Rekenen: Blok 2 week 3 les 3 --> verhaaltjessommen over tijd --> de leerlingen krijgen om 10.30 instructie en maken daarna les 3 online.
  • Rekenen: besteed ongeveer 30 minuten aan de weektaak.
  • Blink:  De leerlingen bekijken een klokhuisfilmpje om voor te bereiden voor de toets aardrijkskunde thema 3 volgende week. 
  • Nieuwsbegrip: nakijken les week 16.
  • Keuzewerk: kies iets van je keuzewerk.



Succes!

Update woensdag 15 april
Dit is wat ik vandaag van de kinderen verwacht. In Microsoft Teams vinden de kinderen een bestandje met links.
  • Rekentuin: 15 minuten minsommen
  • Lezen: 30 minuten stillezen
  • Spelling: werkwoordspelling oefening --> gebruik het bestand met linkjes --> kijk 2 filmpjes --> maak de oefening via https://www.taal-oefenen.nl/taal-groep-8/werkwoorden/tegenwoordige-tijd/stamregels-1-tot-en-met-4-gemengd/vul-de-juiste-vorm-van-het-werkwoord-in-3
  • Spelling: Blok 6 woordpakket 23 les 2 --> gebruik het bestand met linkjes --> bekijk het filmpje --> maak les 2 online
  • Rekenen: Blok 2 week 3 les 2 --> les gaat over breuken en kommagetallen --> gebruik het bestand met linkjes --> kijk de filmpjes voor een opfriscursus --> wacht op instructie om 10.30 --> maak les 2 online
  • Rekenen: besteed ongeveer 30 minuten aan de weektaak.
  • Nieuwsbegrip: opdrachten week 16 --> dit is de les die je normaal in de klas doet --> bekijk de filmpjes die in het bestand staan --> ga naar bestanden in Teams --> lesmateriaal --> Nieuwsbegrip --> week 16 --> maak de les --> morgen nakijken.
  • Keuzewerk: kies iets van je keuzewerk.



Succes!

Update dinsdag 14 april
Wat ik vandaag van de kinderen verwacht:
  • Rekentuin: 15 minuten plus sommen
  • Lezen: 30 minuten stillezen
  • Spelling: werkwoordspelling oefening --> klik op de link https://www.cambiumned.nl/oefeningen/oefening-stam-bepalen/  --> bekijk het instructiefilmpje --> maak de oefening
  • Spelling: Blok 3 woordpakket 23 les 1 --> om 10.30 heb je de instructie --> schrijf het woordpakket over --> oefen het woordpakket op spellingoefenen.nl. Het woordpakket vind je bij --> bestanden --> lesmateriaal --> spelling
  • Rekenen: Blok 2 week 3 les 1 --> om 10.30 heb je de instructie --> maak de les online
  • Rekenen weektaak: werk ongeveer 30 minuten aan de weektaak van Blok 2 week 3 --> doe de oefeningen online
  • Blink: aardrijkskunde thema 3. Klik op de link https://www.hetklokhuis.nl/tv-uitzending/2852/Europa. --> bekijk de aflevering --> dit is voorbereiding voor de toets volgende week.
  • Keuzewerk: kies iets van je keuzewerk. 


Succes!


Week 16 14 april t/m 17 april
Nieuwe weektaak & mededelingen Teams
Ik hoop dat u allen heeft kunnen genieten van een Paasweekend met prachtig weer! Het is vandaag dinsdag 14 april en we gaan weer aan de slag met elkaar.


De nieuwe weektaak is te vinden bij Microsoft Teams --> bestanden --> weektaak 16. Belangrijk is dat de weektaak rustig bestudeerd wordt. De weektaak is een mooi overzicht van de week. Elke dag zet ik zowel op deze pagina (Nieuws uit de groep) als op de algemene pagina in Microsoft Teams  van Tiggeldobbe groep 7 een overzichtje met wat ik van hen elke dag verwacht. Hier vinden de kinderen een uitgebreidere omschrijving van de vakken of eventuele links die ze nodig hebben voor de les. Als er vragen zijn, kan deze pagina en de mededelingen in Teams wellicht uw vragen al beantwoorden. Door het bestuderen van deze info kan het zijn dat u en uw kind sneller antwoord hebben op de vraag!

Overige
  • Toets Topo blok E: De kinderen hebben vrijdag een Topo toets (Blok E). Ze kunnen oefenen met Topomaster level 13 & 14. Daarnaast kunnen ze gebruik maken van het leerblad. Microsoft Teams --> bestanden --> lesmateriaal --> wereldoriëntatie --> topo .
  • Toets Aardrijkskunde thema 3: Volgende week (week 17) hebben de kinderen een toets voor het vak Aardrijkskunde. In vorige weken hebben de leerlingen zich kunnen voorbereiden door het lezen van de lessen en het bedenken van quizvragen. Deze week krijgen de leerlingen links doorgestuurd voor het bekijken van klokhuisfilmpjes ter voorbereiding op de toets. Verder kunnen ze vast beginnen met leren. Microsoft Teams --> lesmateriaal --> wereldorientatie --> aardrijkskunde --> thema 3

Vrijdag 10 april t/m maandag 13 april



Update donderdag 9 april
Het volgende verwacht ik van de leerlingen:
Rekenen: Rekentuin deel sommen (15 minuten)
Stillezen: 30 minuten stillezen
Nieuwsbegrip: nakijken les van woensdag --> zie bestanden --> antwoordbladen --> nieuwsbegrip week 15
Spelling: spelling woordpakket 22 les 4 (instructie om 10.30)
Rekenen: Blok 2 week 2 les 4 (eerst instructie om 10.30, daarna kunnen de leerlingen de les maken). Na de les gaan ze de weektaak van rekenen afronden.
Keuzewerk: afronden



Succes!

Update woensdag 8 april
Het volgende verwacht ik van de leerlingen:
Rekenen: Rekentuin keer sommen (15 minuten)
Stillezen: 30 minuten stillezen
Spelling: spelling woordpakket 22 les 3
Rekenen: Blok 2 week 2 les 3 (eerst instructie om 10.30, daarna kunnen de leerlingen de les maken). Na de les gaan ze nog 30 minuten bezig met de weektaak.
Nieuwsbegrip: les die normaal gesproken in de klas wordt gedaan. Kijk bij bestanden --> lesmateriaal --> nieuwsbegrip --> week 15
Keuzewerk: iets kiezen van keuzewerk



Succes!


Update dinsdag 7 april
Het volgende verwacht ik van de leerlingen:
Rekenen: Rekentuin min sommen (15 minuten)
Stillezen: 30 minuten stillezen
Spelling: spelling woordpakket 22 les 2
Rekenen: Blok 2 week 2 les 2 (eerst instructie om 10.30, daarna kunnen de leerlingen de les maken)
Keuzewerk: iets kiezen van keuzewerk


Succes!

Week 15 6 april t/m 9 april

Nieuwe weektaak
De nieuwe weektaak is te vinden bij Microsoft Teams --> bestanden --> weektaak 15. Deze week leg ik de nadruk op rekenen. Met de taalmethode lopen we voor op schema, daarom zal de komende weken de focus liggen op de reguliere rekenlessen. Taal zetten we op een iets lager pitje.  

Microsoft Teams
Ik merk dat het contact via Microsoft Teams steeds beter verloopt. Erg fijn om de kinderen regelmatig te spreken en te zien. De leerlingen raken meer en meer gewend en komen met mooie vragen.  Schoolbreed zijn er vaste tijden afgesproken wanneer er online wordt ''vergaderd''. De leerlingen van groep 7 zie ik elke dag 10.30 online komen, er zal dan instructie worden gegeven (zie ook weektaak). Tijdens de instructie gaat het soms moeizaam met de verbinding, geluid loopt vertraging op en het beeld is soms vaag. Het valt ons op dat kinderen tijdens de les druk met elkaar aan het chatten zijn en dit vertraagt het proces. De ouders krijgen hierover nog een brief(L&E breed) en ik zal maandag de kinderen hier ook op aanspreken.

Maandag 6 april
Het volgende verwacht ik van de leerlingen:
Rekenen: Rekentuin plus sommen (15 minuten)
Stillezen: 15 minuten stillezen
Spelling: spelling woordpakket 22 overschrijven + oefenen op spellingoefenen.nl
Rekenen: Blok 2 week 2 les 1 (eerst instructie om 10.30, daarna kunnen de leerlingen de les maken)
Keuzewerk: iets kiezen van keuzewerk



We gaan er weer met z'n allen voor deze week. Succes!


Update vrijdag 3 april
Dag allemaal. Het is vrijdag 3 april en dit is wat ik vandaag van de leerlingen verwacht:

Rekenen: Rekentuin  zelf iets kiezen + Bingel (WIG) --> blader terug door de vorige blokken ook van boek 1! Kijk welke taken je kan verbeteren.
Spelling:  Les 4 nakijken. Maken Les 4 dictee  (dictee wordt gegeven om 10.30  in de vergadering)
Taal: Les 4  nakijken. Maken Les 5 Kun je dit nog? Kun je dit nu? (instructie wordt gegeven om 10.30)
Stillezen: 30 minuten lezen
Keuzewerk: keuzewerk afronden



Succes!


Update donderdag 2 april
Dag allemaal. Het is donderdag 2 april en dit is wat ik vandaag van de leerlingen verwacht:

Rekenen: Rekentuin  deel sommen + Bingel (WIG) --> blader terug door de vorige blokken ook van boek 1! Kijk welke taken je kan verbeteren.
Spelling:  Les 3 nakijken. Maken Les 4 (instructie wordt gegeven om 10.30  in de vergadering)
Taal: Les 3 nakijken. Maken Les 4 (instructie wordt gegeven om 10.30)
Stillezen: 30 minuten lezen
Keuzewerk: iets kiezen van keuzewerk.


Succes!

Update woensdag 1 april
Goedemorgen allemaal! Het is woensdag 1 april en dit is wat ik vandaag van de leerlingen verwacht:
 
Rekenen: Rekentuin X sommen + Bingel (WIG) --> blader terug door de vorige blokken ook van boek 1! Kijk welke taken je kan verbeteren.
Spelling:  Les 2 nakijken. Maken Les 3 (zie instructiefilmpje + werkblad bij bestanden)
Taal: Les 2 nakijken. Maken Les 3 (zie werkbladen bij bestanden)
Nieuwsbegrip: week 14 (zie tekst en opdrachten bij bestanden)
Keuzewerk: iets kiezen van keuzewerk.



Succes!

Update dinsdag 31 maart
Goedemorgen allemaal! Het is dinsdag 31 maart en dit is wat ik vandaag van de leerlingen verwacht:
 
Rekenen: Rekentuin - sommen + Bingel (WIG) --> blader terug door de vorige blokken ook van boek 1! Kijk welke taken je kan verbeteren.
Spelling: Les 2 (zie instructiefilmpje + werkblad bij bestanden)
Taal: Les 2 (zie instructiefilmpjes + werkblad bij bestanden)
Lezen: 30 minuten stillezen
Keuzewerk: iets kiezen van keuzewerk (denk om Nieuwsbegrip!).



Succes!

Week 14 (30 maart t/m 3 april)
Hallo allemaal
Dag ouders, verzorgers en leerlingen van groep 7. We hebben nu twee weken gehad waarbij thuis wordt gewerkt aan school. Het is erg wennen voor iedereen. Voor de kinderen, ouders en leerkrachten. Ik merk dat het steeds beter gaat verlopen en we met elkaar het onderwijs thuis beter maken. Tips en/of opmerkingen zijn altijd welkom!
Microsoft Teams
Het is vanaf nu belangrijk dat de kinderen elke dag online komen met Microsoft Teams. Ik heb gemerkt dat de kinderen die dit doen, makkelijker met hun werk aan de slag kunnen. Ze krijgen de mededelingen mee, krijgen antwoorden op hun vragen en krijgen feedback van de leerkracht op hun werk. Vanaf nu verwacht ik dat de elke dag dat een keer online komen. Omdat apparatuur soms thuis moet worden gedeeld, kan de tijd waarop de kinderen online komen verschillend zijn. Hier houd ik rekening mee. Als ik live les zal geven is het van belang dat ze wél het tijdstip aanhouden. Helpt u de kinderen er aan herinneren dat ze elke dag online komen?  Maandag 09.00 uur begin ik met de week live te openen. Vooral voor de kinderen die nog niet eerder deel hebben genomen aan dit programma is het van belang dat ze aanwezig zijn. Zo worden zij wegwijs met Microsoft Teams. 

Weektaak 14
Er is een nieuwe weektaak geüpload bij de bestanden van Microsoft Teams. Er stond eerder al een weektaak van week 14, maar deze is veranderd! Omdat ik deze week wil experimenteren met instructiefilmpjes en online lesgeven zijn er veranderingen aangebracht. Open dus opnieuw de weektaak om te zien wat het programma de komende weken zal zijn. Voor elke les heb ik een afkorting genoteerd. 
  • ONL: Dit betekent online/live. De leerlingen moeten op de aangegeven tijd achter Teams zitten om Live instructie te kunnen volgen.
  • PC: Deze opdrachten kunnen de leerlingen online zelfstandig maken. De kinderen zijn met deze apps bekend.
  • INS: De leerlingen hebben voor deze les een instructiefilmpje nodig. Ze kunnen dit vinden bij Microsoft Teams. Klik op bestanden ga naar het mapje ''instructiefilmpjes''.

Maandag 30 maart
Voor jullie ouders kan het lastig zijn om goed zicht te krijgen op wat de kinderen moeten doen. Daarom schrijf ik vanaf nu elke dag op de weblog wat ik van de kinderen verwacht. Dit staat ook op de weektaak uiteraard. Maar mocht iets onduidelijk zijn, dan hier een uitgebreidere uitleg:
  • We beginnen maandag om 09.00 met een ''vergadering''. Ik open de week met de kinderen. Vooral de kinderen die nog niet hebben deelgenomen aan een vergadering is het van belang dat zij maandag 09.00 er zijn.
  • De kinderen kunnen daarna aan de slag met hun dagtaak.
  • Voor rekenen kunnen de kinderen weer 10 à 15 minuten bezig met + sommen met het programma Rekentuin.
  • Voor spelling is er een instructiefilmpje geüpload. Deze moeten de kinderen eerst bekijken. In dit filmpje geef ik de kinderen een opdracht mee. Dit hoeven zij niet in te leveren. De leerlingen kunnen gebruik maken van het woordpakket die zij hebben meegekregen. Ook zijn deze woordpakketten te vinden op de weblog (bovenaan).
  • Voor taal kijken de leerlingen ook een instructiefilmpje. Ook in dit filmpje wordt een opdracht meegegeven. Dit hoeven zij ook niet in te leveren. 
  • Verder kiezen de kinderen iets van hun keuzewerk* dat zij maken. Ook een half uur lezen staat op het programma. 
*Keuzewerk taal: ik heb de onderdelen waarop de leerlingen onvoldoende hebben gescoord verwijderd. Het kan zijn dat de leerlingen ineens in een vorig blok werken. Dit betekent niet dat alle resultaten weg zijn.  Ze kunnen gewoon werken t/m blok 5. Volgende week starten ze met taal aan blok 6 (nadat ze deze week instructie hebben gehad).

Instructiefilmpjes
Deze zijn te vinden in Microsoft Teams. Als ze groep 7 aanklikken kunnen ze naar het mapje bestanden gaan. Klik op het mapje ''instructiefilmpjes''. Ga naar het mapje van het desbetreffende vak. Klik vervolgens het filmpje aan. Zorg dat het geluid aan staat. 

Uitleg Microsoft Teams
1. Log in bij Zuluconnect 


2. Klik op het logo van Microsoft Teams



3. Klik op Tiggeldobbe groep 7


4. Onder het kopje ''Post'' vind je de mededelingen. Hier zie je ook de uitnodiging om deel te nemen aan een vergadering.



5. Klik op het kopje ''Bestanden'' om bij alle belangrijke bestanden te komen. Bij het mapje antwoordbladen plaats ik de dag na dat de les is gedaan de antwoorden. Er is door juf Annemiek een bewegingsplan toegevoegd aan bestanden. Maak hier gebruik van!




6. Zo vind je bij bestanden ook het mapje instructiefilmpjes




5. Heb je een vraag voor de juf klik op ''chat'', aan de linkerkant van de pagina.



Tot slot
Wij als team zijn aan het experimenteren hoe we uw kinderen het beste thuis onderwijs kunnen bieden. Het kan daarom best zijn, als u meerdere kinderen op school hebt in verschillende klassen, dat de aanpak soms hier en daar wat verschilt. We hebben veel contact met elkaar en vergaderen (op afstand uiteraard) regelmatig met elkaar.  We wisselen ervaringen uit en geven elkaar tips en proberen samen met elkaar, met u en met de kinderen de beste manier te vinden voor thuis onderwijs. Voor vragen en/of opmerkingen, aarzel niet en mail dit naar onderstaand e-mailadres
v.kampinga@lauwerseneems.nl

We gaan er weer voor met z'n allen!

Succes!





Update van 25 maart  (week 13)
Schiermonnikoog
Door aanscherping van de maatregelen staat nu vast dat de schoolreis naar Schiermonnikoog niet doorgaat. We kregen het aanbod om de reis uit te stellen tot na de zomervakantie. Onder voorbehoud dat er dan plek is. Of het uitstapje afzeggen en het geld dat we terugkrijgen(40% van de aanbetaling) reserveren voor Ameland 2021.Hoe denken de ouders van groep 7 hierover? Graag z.s.m. reageren via de mail

DC Online
Als het goed gaat is morgen DC online toegevoegd aan Zuluconnect. Hier kunnen de kinderen dan informatieve boeken online lezen. Leuk, leerzaam en misschien ook handig voor het maken van het werkstuk.



Week 13 (23 maart t/m 27 maart)
De tweede week
Het is alweer de tweede week dat de scholen zijn gesloten vanwege het Coronavirus. Het is een gekke situatie en het zal voor iedereen enorm wennen zijn. Ik zie dat er door de kinderen gewerkt wordt aan de weektaak. Ook zie ik enkele leerlingen die nog niet alle taakjes op orde hebben. Wilt u samen met u kind bespreken welke taken er gedaan moeten worden en samen controleren of het werk gedaan is? 

Geschiedenis en spelling
Deze week hebben de leerlingen een toets voor het vak geschiedenis (thema 3). Daarnaast sluiten de leerlingen de week af met het controledictee van spelling. Beide toetsen kunnen online gemaakt worden. De kinderen weten dit te vinden.

Weektaak en lesmateriaal voor week 14 (30 maart t/m 3 april)
Zoals u heeft kunnen lezen in de Parro van maandag 23 maart laten we de leerlingen niet meer op school komen voor het ophalen van lesmateriaal. Vanaf nu kunnen de leerlingen gebruik maken van de app Microsoft Teams. Alle leerlingen zijn inmiddels toegevoegd. Met deze app kunnen de leerlingen bij de lesmaterialen en weektaak komen (map bestanden). Daarnaast kunnen ze in de klassengroep vragen stellen of individueel met mij chatten. De leerlingen kunnen via Zuluconnect bij deze app komen. 


Logo van Microsoft Teams

Succes!


​​​
Update van 20 maart (week 12)

Er wordt hard gewerkt
Het is even wennen allemaal, Voor de kinderen, ouders en leerkrachten. Ik zie dat er al hard geoefend wordt. Super! Houd de weblog goed in de gaten voor de laatste updates. Als kinderen het leuk vinden om een verhaal te schrijven over hoe het thuis gaat en over wat ze meemaken kunnen ze dit doen in Word online. De leerlingen kunnen het verhaal met mij delen. Ik zal de verhalen plaatsten op de leerlingenpagina (''groepsinfo'' klik op groep 7)
https://www.tiggeldobbe.nl/pagina/248338/Groep+7



Extra lesmateriaal
Vrijdag 20 maart heb ik u allen een Parro gestuurd. In de bijlage is een bestand te vinden met websites voor extra leermateriaal. Dit is voor leerlingen die niet verder kunnen met Zuluconnect en/of graag wat extra willen doen. Geen verplichting maar een extraatje.

En natuurlijk moet er goed worden bewogen. Daarom hier een lijst met allerlei leuke activiteiten, dansjes, enz. Klik hier voor  Bewegen thuis voor alle leeftijden

Geschiedenis
Er was wat verwarring over de toets geschiedenis. Voor dat besloten werd om de scholen te sluiten stond de toets voor deze week gepland. Om dat iedereen nog even moet wennen met het thuis leren heb ik die verplaatst naar volgende week. Ik heb de toets open gezet. Als kinderen de toets nu toch willen maken, dan kan dat. Eind volgende week moet iedereen de toets hebben gemaakt.

Succes!

Week 12 (16 maart t/m 20 maart)
Coronavirus


De scholen zijn dicht tot 6 april. De komende 3 weken wordt van de kinderen verwacht dat ze thuis aan het werk gaan. Daarvoor hebben we gisteren, 16 maart, een plan opgesteld hoe we dat gaan doen. 
Er is afgesproken dat we geen nieuwe stof aanbieden waar uitgebreide instructie voor nodig is. Het lespakket dat aangeboden wordt is dus vooral herhaling van stof op het gebied van rekenen, lezen en taal. Met spelling gaan we dus wel verder!

Er wordt ook keuzewerk aangeboden en daar kunnen de kinderen dagelijks iets uit kiezen. 
Om wat structuur aan te bieden zou u het volgende tijdschema kunnen aanhouden. Het spreekt vanzelf dat iedereen daar flexibel mee om kan gaan en dat het per onderdeel kan verschillen hoe lang je er over doet.


8.30 - 9.00               Rekenen
9.00 - 9.30               Spelling
9.30 - 10.00            Pauze
10.00 - 10.30         Taal
10.30 - 11.00         Stillezen
11.00 - 11.30         Onderdeel van Keuzewerk

We hebben ervoor gekozen dat er op woensdag 18 maart een pakketje klaar ligt voor iedere leerling op de eigen tafel in de klas. Er is een schema gemaakt wanneer u of uw kind welkom is op school om het werk op te halen. We willen er nogmaals op wijzen dat de algemene regels van het RIVM gelden en dat we alleen ouders, kinderen op school verwachten die geen klachten hebben. Mocht u niet in staat zijn, of het niet aandurven, om de spullen op te halen, dan kunt u via de mail contact opnemen met mij, dan kunnen we zoeken naar een oplossing.
Emailadres:   v.kampinga@lauwerseneems.nl

Het lespakket
  • Inloggegevens voor de kinderen om met Zuluconnect en office 365 te kunnen werken (bewaar deze goed)
  • Weektaak voor week 12 (18 t/m 20 maart) en  de weektaak voor week 13 ( 23 t/m 27 maart) Deze is op de achterzijde van weektaak 12 afgedrukt. Weektaak 14 + lesmateriaal ligt woensdag 25 maart voor je klaar.
  • Spelling woordpakketten van blok 5 en blok 6
  • Spelling herhalingsbladen blok 5
  • Schrijfschrift
  • Wereldoriëntatie: overzichtsblad topo, leerblad geschiedenis en les 3 + 4 van aardrijkskunde
  •  Rekenen redactiesommen


Klik op bovenstaande afbeelding om bij Zuluconnect te komen.

De weektaak
Hier staat per dag een tijdschema met opdrachten. Het is goed om dit schema samen met uw kind goed te bekijken. De kinderen weten heel goed waar ze de opdrachten op de computer kunnen vinden. Hier werken ze op school ook mee. 

Rekenen
Voor het vak rekenen werken de leerlingen met Rekentuin en Bingel (Wereld in getallen), twee computerprogramma's. Elke dag kunnen de kinderen 10 minuten bezig gaan met Rekentuin. Op de maandag gaan ze aan de slag met plussommen, dinsdag met minsommen, woensdag keersommen, donderdag deelsommen en tot slot mogen ze vrijdag vrij kiezen. Bingel (WIG) is een computerprogramma met extra oefenmateriaal die hoort bij de methode. Alle leerlingen hebben hier nog wel taken in open staan waar ze mee aan de slag kunnen / extra mee kunnen oefenen.

Taal
Voor taal kunnen de leerlingen verder werken met het computerprogramma taalverhaal.nu. Belangrijk is dat leerlingen het werk t/m blok 5 mogen maken. Wanneer blok 6 in beeld verschijnt mogen ze stoppen. Dit hoort namelijk bij de nieuwe lesstof. Enkele leerlingen lopen helemaal op schema en kunnen extra oefenen met Taalzee.

Spelling
Voor spelling staat deze week en volgende week in het teken van het toetsen en herhalen van blok 5 (woordpakket 17 t/m 20). Woensdag is tijd gemaakt om met het computerprogramma van taalverhaal.nu aan spelling te werken. Donderdag zal het signaleringsdictee klaar staan en kunnen de leerlingen dit online maken. Week 12 en 13 zullen verder in het teken staan van herhaling. Op vrijdag 27 maart kunnen de kinderen de controletoets maken op een computer/IPad.

Keuzewerk 
Niet ieder kind werkt even snel en daarom heeft niet iedereen evenveel tijd voor het keuzewerk. Toch is het belangrijk iedere dag iets van het keuzewerk te maken. Als de kinderen bezig gaan met taal- of spellingoefeningen van Taalverhaal, dan mogen ze voorlopig alleen oefeningen maken van blok 1 t/m 5. Dus niet vooruit werken.
  • Schrijven
Op de weektaak staat welke bladzijde de leerlingen moeten maken.
  • Verkeer
De leerlingen hebben een blad gekregen met de belangrijkste verkeersregels. Op de weektaak staat welke oefeningen zij online kunnen maken. Elke week maken zij ook een oefenexamen. 
Voor het oefenen van de verschillende thema's ga naar: https://examen.vvn.nl/verkeerskennis
Voor het maken van een oefenexamen ga naar: https://examen.vvn.nl/oefenen  (scroll een stukje naar beneden)
  • Topo
De leerlingen kunnen aan de slag met de volgende levels. 
  • Aardrijkskunde
Voor week 13 hebben de leerlingen de teksten van les 3 en 4 voor het vak aardrijskunde mee gekregen. Na het lezen van de tekst, bedenken de leerlingen bij elke les, 3 quizvragen (met antwoorden). 
  • Nieuwsbegrip
De leerlingen maken het onderdeel ''andere tekstsoorten'' die hoort bij de desbetreffende week.
  • Werkstuk
Werken aan het werkstuk lijkt mij in deze tijd zeer verstandig. Het zou fijn zijn als iedereen op 6 april het werkstuk af heeft. De uiterste inleverdatum blijft 24 april.

Ter afsluiting
Voor vragen/opmerkingen graag bovenstaand mailadres gebruiken.
Succes en sterkte met alles wat op u af komt!


Week 11 (9 maart t/m 13 maart)
Schoolreisgeld
Denkt u om het overmaken van het schoolreis geld?!


Huiswerk week 11
Toets topografie
Dinsdag 10 maart hebben de kinderen een topo toets. Ze hebben een leerblad mee naar huis gekregen.


Spelling
Deze week leren en oefenen de kinderen met de regels van woordpakket 20 (blok 5):  woorden met een trema.
  • de ruïne
  • België
  • de zeeën
  • kolonie  (klemtoon niet op de ie = +n)        - koloniën
  •  melodie (klemtoon wel op de ie = +ën)     -  melodieën
Via de link bovenaan de pagina kunt u de woordpakketten vinden. Er kan thuis met de woordpakketten geoefend worden. Voor tips voor het oefenen scroll naar beneden en lees de informatie onder het kopje ''Vakken op school'' - ''Spelling''. 

Huiswerk rekenen
Voor het vak rekenen hebben de leerlingen een blad mee naar huis gekregen. Dit wordt vrijdag 13 maart besproken.

Begrijpend lezen
Sommige kinderen hebben behoefte aan extra oefenen voor het vak begrijpend lezen.  Dit kan met behulp van Nieuwsbegrip. De leerlingen kunnen zelf inloggen en vervolgens naar het archief gaan voor extra oefeningen. Deze week kan geoefend worden met de les 'NLdoet: vrijwillegerswerk' uit het archief van 2016-2017 (week 11)

Week 10 (2 maart t/m 6 maart)
Klassenavond
De klassenavond is op vrijdag 6 maart.
De avond begint om 19.00 uur en om 21.30 uur sluiten we af.




Huiswerk week 10

Spelling
Deze week leren en oefenen de kinderen met de regels van woordpakket 19 (blok 5):  Leenwoorden uit het Frans en Engels.
  • de smartphone
  • de jeans
  • de fondue
  • het meubilair
Via de link bovenaan de pagina kunt u de woordpakketten vinden. Er kan thuis met de woordpakketten geoefend worden. Voor tips voor het oefenen scroll naar beneden en lees de informatie onder het kopje ''Vakken op school'' - ''Spelling''. 

Huiswerk rekenen en verkeer
Voor de vakken rekenen en verkeer hebben de leerlingen werk mee naar huis gekregen. Vrijdag 6 maart wordt dit huiswerk besproken.

Begrijpend lezen
Sommige kinderen hebben behoefte aan extra oefenen voor het vak begrijpend lezen.  Dit kan met behulp van Nieuwsbegrip. De leerlingen kunnen zelf inloggen en vervolgens naar het archief gaan voor extra oefeningen. Deze week kan geoefend worden met de les 'Tweede Kamerverkiezingen' uit het archief van 2016-2017 (week 10)


Week 9  (24 februari t/m 28 februari)
Kriebelbrigade
Woensdag 26 februari is er luizencontrole. Denkt u om het haar van uw kind (geen vlechten, gel etc.)?

De Tirrel
Op donderdag 27 februari wordt u uitgenodigd om langs te komen in het Tirrel-café. Hier u kunt u met elkaar praten en informatie verkrijgen over de Tirrel. Voor meer informatie zie het Parro bericht van 14 fenruari.

Huiswerk week 9
Spelling
Deze week leren en oefenen de kinderen met de regels van woordpakket 18 (blok 5):  woorden met ch of cht.
  • kuchen
  • de juichkreet
  • hecht
  • vannacht
  • de achtbaan
Via de link bovenaan de pagina kunt u de woordpakketten vinden. Er kan thuis met de woordpakketten geoefend worden. Voor tips voor het oefenen scroll naar beneden en lees de informatie onder het kopje ''Vakken op school'' - ''Spelling''. 

Begrijpend lezen
Sommige kinderen hebben behoefte aan extra oefenen voor het vak begrijpend lezen.  Dit kan met behulp van Nieuwsbegrip. De leerlingen kunnen zelf inloggen en vervolgens naar het archief gaan voor extra oefeningen. Deze week kan geoefend worden met de les 'Dick Bruna overleden' uit het archief van 2016-2017 (week 8)



Week 8 (17 februari t/m 21 februari)



Week 7 (10 februari t/m 14 februari)

Studiedag 
Dinsdag 11 februari zijn de leerlingen van obs Tiggeldobbe vrij i.v.m. een studiedag voor de leerkrachten.



Rapportbespreking

Deze week starten de  rapportbespreking. U heeft zich kunnen inschrijven via Parrp. Enkele ouders staan nog niet ingeschreven. Denkt u hier nog om? Ook na de voorjaarsvakantie zullen gesprekken plaatsvinden.

Huiswerk week 5
Rekenen 
Deze leerlingen hebben een huiswerkblad voor het vak rekenen mee naar huis gekregen. Het huiswerk moet vrijdag 14 februari op school ingeleverd zijn, dan zullen we het huiswerk bespreken.

Spelling
Deze week leren en oefenen de kinderen met de regels van woordpakket 17 (blok 5): voltooid deelwoord van zwakke en sterke werkwoorden.
  • Zwak ('t kofschip): 
  1. (rennen) ik ren - ik rende - ik heb gerend
  2. (botsen) ik bots - ik botste - ik heb gebotst
  • Sterk:
  1. (lopen) ik loop -  ik liep - ik heb gelopen
  2. (ruiken) ik ruik - ik rook - ik heb geroken

Via de link bovenaan de pagina kunt u de woordpakketten vinden. Er kan thuis met de woordpakketten geoefend worden. Voor tips voor het oefenen scroll naar beneden en lees de informatie onder het kopje ''Vakken op school'' - ''Spelling''. 

Begrijpend lezen
Sommige kinderen hebben behoefte aan extra oefenen voor het vak begrijpend lezen.  Dit kan met behulp van Nieuwsbegrip. De leerlingen kunnen zelf inloggen en vervolgens naar het archief gaan voor extra oefeningen. Deze week kan geoefend worden met de les '100 jaar De Stijl' uit het archief van 2016-2017 (week 7)


 

Week 5 (27 januari t/m 31 januari)
Acties in het onderwijs op 30 en 31 januari 2020
Op 30 en 31 januari 2020 zullen er opnieuw acties zijn in het onderwijs. U heeft hierover een brief ontvangen met extra informatie. Wij hebben besloten om als school niet te gaan staken. Donderdag en vrijdag zijn wij dus open
De zorg van het onderwijs en de argumenten die worden aangevoerd om actie te voeren delen we zeer zeker.  Daarom zullen we het programma op donderdag aan gaan passen. Daarmee willen we een signaal afgeven aan de buitenwereld.

Donderdagactiviteiten: 
  • Donderdag nodigen we ouders uit om een les te komen geven of iets te vertellen over een hobby. Zij kunnen zich daarvoor opgeven via een intekenlijst naast de deur van de klas. 
  • Kinderen krijgen een prachtige "aangeklede" gymnastiekles, gegeven door juf Annemiek, in samenwerking met Henk Alssema (van o.a. Multiskillz) 
  • Tussen de middag krijgen de kinderen een broodje knak en de leerkrachten een lekkere lunch
  • Wij staan voor de donderdag open voor meer ideeën voor activiteiten met ouders en/of kinderen.
Schoolfoto's
Alle leerlingen hebben de inlogkaart van foto Koch meegekregen. U kunt de foto's bestellen via de website. Als u binnen 10 dagen inlogt dan ontvangt u de klassenfoto gratis, onafhankelijk of u een bestelling plaats of niet.



Hoofdluis
Bij één of meer kinderen in de groep is hoofdluis gevonden. Dit is belangrijk om te weten, omdat hoofdluis zich erg snel verspreidt. Controleer dus uw kind(eren) en uzelf nauwkeurig. 

Huiswerk week 5
Verkeer 
Deze week maken de leerlingen de volgende 5 bladzijde van het verkeersblad. Hiermee is het boekje uit. Vrijdag 31 januari bespreken we het huiswerk. 

Spelling
Deze week leren en oefenen de kinderen met de regels van woordpakket 16: woorden met een hoofdletter.
  • 's Woensdags
  • Joost van Loon
  • meneer Van Loon
  • Noord-Holland
  • de Rotterdammer
  • Pasen
Via de link bovenaan de pagina kunt u de woordpakketten vinden. Er kan thuis met de woordpakketten geoefend worden. Voor tips voor het oefenen scroll naar beneden en lees de informatie onder het kopje ''Vakken op school'' - ''Spelling''. 

Begrijpend lezen
Sommige kinderen hebben behoefte aan extra oefenen voor het vak begrijpend lezen.  Dit kan met behulp van Nieuwsbegrip. De leerlingen kunnen zelf inloggen en vervolgens naar het archief gaan voor extra oefeningen. Deze week kan geoefend worden met de les 'Studenten Delft winnen hyperloopwedstrijd' uit het archief van 2016-2017 (week 5)


Week 4 (20 januari t/m 24 januari)
Cito
Vorige week zijn we begonnen met de Cito's. Ook deze week en volgende week gaan we hier mee verder. Denkt u aan het maken van afspraken bij tandarts, dokter etc. Gelieve niet onder schooltijd.

Huiswerk week 4
Topo toets C
De kinderen hebben vrijdag 24 januari een toets voor het vak topografie. Zij hebben een leerblad mee naar huis gekregen. 

Verkeer 
Vorige week zijn we begonnen met verkeer. De kinderen krijgen voor dit vak elke week huiswerk mee. Dit moet vrijdag af zijn. Dan zal het huiswerk besproken worden. Voor aankomende vrijdag 24 januari, moeten de eerste 5 bladzijden af zijn.


Spelling
Deze week leren en oefenen de kinderen met de regels van woordpakket 15: woorden beginnend met en eindigend op 's
  • 's morgens
  • 's zomers
  • de schema's
  • de paraplu's
Via de link bovenaan de pagina kunt u de woordpakketten vinden. Er kan thuis met de woordpakketten geoefend worden. Voor tips voor het oefenen scroll naar beneden en lees de informatie onder het kopje ''Vakken op school'' - ''Spelling''. 

Begrijpend lezen
Sommige kinderen hebben behoefte aan extra oefenen voor het vak begrijpend lezen.  Dit kan met behulp van Nieuwsbegrip. De leerlingen kunnen zelf inloggen en vervolgens naar het archief gaan voor extra oefeningen. Deze week kan geoefend worden met de les 'Nepnieuws' uit het archief van 2016-2017 (week 4)




Week 3 (13 januari t/m 17 januari)
Huiswerk week 3
Toets aardrijkskunde
De kinderen hebben vrijdag 17 januari een toets voor het vak aardrijkskunde. Ze hebben een leerblad mee naar huis gekregen.

Redactiesommen 
De leerlingen hebben een huiswerkblad mee naar huis gekregen. Vrijdag 17 januari zullen we het huiswerkblad bespreken.

Spelling
Afgelopen week zijn we begonnen met een nieuw blok, blok 4. In week 2 hebben we woordpakket 13 behandeld (werkwoordspelling - persoonsvorm verleden tijd- zwakke werkwoorden). Deze week leren en oefenen de kinderen met de regels van woordpakket 14: woorden met -lijk of -ig
  • menselijk
  • de vrolijkheid
  • gezellig
  • de afwezigheid
Via de link bovenaan de pagina kunt u de woordpakketten vinden. Er kan thuis met de woordpakketten geoefend worden. Voor tips voor het oefenen scroll naar beneden en lees de informatie onder het kopje ''Vakken op school'' - ''Spelling''. 

Begrijpend lezen
Sommige kinderen hebben behoefte aan extra oefenen voor het vak begrijpend lezen.  Dit kan met behulp van Nieuwsbegrip. De leerlingen kunnen zelf inloggen en vervolgens naar het archief gaan voor extra oefeningen. Deze week kan geoefend worden met de les 'Griepepidemie' uit het archief van 2016-2017 (week 3)

 

Weekverslag

Ik wens alle ouders, verzorgers en kinderen prettige feestdagen en een gelukkig nieuwjaar! 



Week 51 (16 december t/m 20 december)

Kerstdiner

Donderdag 19 december vieren we gezamenlijk Kerst met een kerstdiner op school.  De kinderen moeten uiterlijk om 17.20 uur in de klas zitten met de jas aan. We beginnen gezamenlijk om 17.30 uur op het schoolplein en het feest eindigt in de klas om 19.00 uur.





Voor de inrichting en het opruimen van het plein vragen wij hulp van ouders: u kunt zich om 8.30 uur en 19.00 uur melden in de personeelskamer.
We hopen gezamenlijk weer een heel gezellig kerstfeest op school te vieren.
Vrijdag gaan we tot 12 uur naar school. Trekken jullie dan ook je gekste kersttrui aan? 





Huiswerk week 51
Toets geschiedenis
De kinderen hebben dinsdag 17 december een toets van geschiedenis. Ze hebben een leerblad mee naar huis gekregen.

Redactiesommen 
Deze week hebben de leerlingen geen extra  huiswerk meegekregen.

Spelling
Deze week hebben de leerlingen zullen de woordpakketten 9 t/m 12 (blok 3) worden getoetst. We beginnen met een signaleringsdictee. Hierna zullen we gaan remediëren, herhalen of verdiepen. Eind deze week zal het controledictee worden afgenomen.

Via de link bovenaan de pagina kunt u de woordpakketten vinden. Er kan thuis met de woordpakketten geoefend worden. Voor tips voor het oefenen scroll naar beneden en lees de informatie onder het kopje ''Vakken op school'' - ''Spelling''. 

Begrijpend lezen
Sommige kinderen hebben behoefte aan extra oefenen voor het vak begrijpend lezen.  Dit kan met behulp van Nieuwsbegrip. De leerlingen kunnen zelf inloggen en vervolgens naar het archief gaan voor extra oefeningen. Deze week kan geoefend worden met de les 'Serious Request' uit het archief van 2016-2017 (week 51).


Week 50 (9 december t/m 13 december)

Sinterklaas
Ik kijk met enorm veel plezier terug op de Sinterklaasviering. Geweldig om te zien wat de kinderen voor elkaar hebben gemaakt en geschreven. We hebben een ontzettend gezellige dag gehad.



Huiswerk week 50

Toets topografie
Donderdag 12 december hebben de leerlingen topo toets B. Ze hebben een leerblad mee naar huis gekregen. 

Redactiesommen 
De leerlingen hebben een huiswerkblad mee naar huis gekregen met redactiesommen. Deze moet vrijdag 13 december ingeleverd worden. 

Spelling
Deze week is woordpakket 12 van blok 3 aan de beurt: verkleinwoorden na open lettergreep op -a, -o, -u:
  • het colaatje
  • het autootje
  • het cafeetje
  • het menuutje
Via de link bovenaan de pagina kunt u de woordpakketten vinden. Er kan thuis met de woordpakketten geoefend worden. Voor tips voor het oefenen scroll naar beneden en lees de informatie onder het kopje ''Vakken op school'' - ''Spelling''. 

Begrijpend lezen
Sommige kinderen hebben behoefte aan extra oefenen voor het vak begrijpend lezen.  Dit kan met behulp van Nieuwsbegrip. De leerlingen kunnen zelf inloggen en vervolgens naar het archief gaan voor extra oefeningen. Deze week kan geoefend worden met de les 'Snoepverpakkingen zonder kinderhelden' uit het archief van 2016-2017 (week 50).


Week 49 (2 december t/m 6 december)
Sinterklaas
Donderdag 5 december viert groep 7 Sinterklaas op school. Eerder zijn er lootjes getrokken. De leerlingen kopen voor de betreffende leerling een cadeautje(s) ter waarde van 3,50 euro. De cadeautje(s) worden verpakt in een surprise met een leuke gedichtje erbij. Donderdag 5 december zetten de leerlingen 1 voor 1 de surprise in de klas onder een laken, zodat het allemaal een grote verrassing blijft! De klas zal in 2 groepen verdeelt worden, zodat niet iedereen te gelijk op school aankomt en er een lange rij staat bij het klaslokaal. We maken er een groot feest van die dag!



Huiswerk week 49
Redactiesommen en werkwoordspelling
De leerlingen hebben geen huiswerkblad gekregen. Week 49 is al druk genoeg!

Spelling
Deze week is woordpakket 11 van blok 3 aan de beurt: woorden waarin /k/ geschreven wordt als c 
  • de camera
  • de discussie
  • de concurrentie
Via de link bovenaan de pagina kunt u de woordpakketten vinden. Er kan thuis met de woordpakketten geoefend worden. Voor tips voor het oefenen scroll naar beneden en lees de informatie onder het kopje ''Vakken op school'' - ''Spelling''. 

Begrijpend lezen
Sommige kinderen hebben behoefte aan extra oefenen voor het vak begrijpend lezen.  Dit kan met behulp van Nieuwsbegrip. De leerlingen kunnen zelf inloggen en vervolgens naar het archief gaan voor extra oefeningen. Deze week kan geoefend worden met de les 'Nieuwe kap Tsjernobylcentrale' uit het archief van 2016-2017 (week 49).


Week 48 (25 november t/m 29 november)
Sinterklaas
Donderdag 5 december viert groep 7 Sinterklaas op school. Deze week hebben de leerlingen lootjes getrokken. Ze kopen voor de betreffende leerling een cadeautje(s) ter waarde van 3,50 euro. De cadeautje(s) worden verpakt in een surprise met een leuke gedichtje erbij. 



Huiswerk week 48
Redactiesommen en werkwoordspelling
De leerlingen hebben een werkblad gekregen met redactiesommen. Vrijdag 29 november moet het werkblad weer mee naar school. 

Spelling
Deze week is woordpakket 10 van blok 3 aan de beurt: woorden waarin /s/ geschreven wordt als c.
  • de ceintuur
  • de receptie
  • communiceren
Via de link bovenaan de pagina kunt u de woordpakketten vinden. Er kan thuis met de woordpakketten geoefend worden. Voor tips voor het oefenen scroll naar beneden en lees de informatie onder het kopje ''Vakken op school'' - ''Spelling''. 

Begrijpend lezen
Sommige kinderen hebben behoefte aan extra oefenen voor het vak begrijpend lezen.  Dit kan met behulp van Nieuwsbegrip. De leerlingen kunnen zelf inloggen en vervolgens naar het archief gaan voor extra oefeningen. Deze week kan geoefend worden met de les 'Handel in nepmerkkleding' uit het archief van 2016-2017 (week 48).


Week 47 (18 november t/m 22 november)
Huiswerk week 47
Spelling
Deze week starten we met een nieuw blok voor het vak spelling. Het nieuwe blok start met woordpakket 9: 
Persoonsvorm verleden tijd, enkelvoud en meervoud, sterk werkwoorden. 

                                                                                           eten                     lopen
enkelvoud:                             ik/jij/hij/zij             at                           liep
meervoud:                         wij/jullie/zij             aten                      liepen

Via de link bovenaan de pagina kunt u de woordpakketten vinden. Er kan thuis met de woordpakketten geoefend worden. Voor tips voor het oefenen scroll naar beneden en lees de informatie onder het kopje ''Vakken op school'' - ''Spelling''. 

Begrijpend lezen
Sommige kinderen hebben behoefte aan extra oefenen voor het vak begrijpend lezen.  Dit kan met behulp van Nieuwsbegrip. De leerlingen kunnen zelf inloggen en vervolgens naar het archief gaan voor extra oefeningen. Deze week kan geoefend worden met de les 'Veel boeren zonder opvolger' uit het archief van 2016-2017 (week 47).


Week 46 (11 november t/m 15 november)
Viering
Wat hebben wij genoten van de viering! Ik hoop u ook. Leuk om zoveel creativiteit te zien. Mijn complimenten aan alle kinderen!

Studiedag

Donderdag 14 november zijn de kinderen vrij i.v.m. een  studiedag voor het team.

10-minutengesprekken
Binnenkort worden de 10-minutengesprekken gehouden. Vanaf maandag worden er tijdvakken op Parro open gezet waar u zich kunt inschrijven. Deze gesprekken zijn niet verplicht. Een aantal leerlingen en hun ouders worden door de leerkracht uitgenodigd. Als u niet door de leerkracht wordt uitgenodigd, maar u wilt wel graag een gesprek dan kunt u zich ook via Parro inschrijven.



Huiswerk week 46
Redactiesommen en werkwoordspelling
De leerlingen hebben geen nieuw huiswerk meegekregen. Door de viering afgelopen vrijdag is er geen tijd geweest om het huiswerk te bespreken. Daarnaast hebben de leerlingen een toets voor Engels en Natuur deze week. Het huiswerk van vorige week zullen we deze week bespreken.

Engels en Natuur
De leerlingen hebben vrijdag 15 november een toets van Natuur en Engels. Zij hebben hier een leerblad voor mee naar huis gekregen.

Spelling
Deze week hebben de leerlingen zullen de woordpakketten 4 t/m 8 worden getoetst. We beginnen met een signaleringsdictee. Hierna zullen we gaan remediëren, herhalen of verdiepen. Eind deze week zal het controledictee worden afgenomen.

Via de link bovenaan de pagina kunt u de woordpakketten vinden. Er kan thuis met de woordpakketten geoefend worden. Voor tips voor het oefenen scroll naar beneden en lees de informatie onder het kopje ''Vakken op school'' - ''Spelling''. 

Begrijpend lezen
Sommige kinderen hebben behoefte aan extra oefenen voor het vak begrijpend lezen.  Dit kan met behulp van Nieuwsbegrip. De leerlingen kunnen zelf inloggen en vervolgens naar het archief gaan voor extra oefeningen. Deze week kan geoefend worden met de les 'Trump nieuwe president VS' uit het archief van 2016-2017 (week 46).


Week 45 (4 november t/m 8 november)
Viering
De leerlingen van groep 7 nodigen hun ouders/verzorgers uit om te komen kijken naar hun viering. Deze viering vindt plaats op vrijdag 9 november van 09.00 - 10.00 in de gemeenschappelijke ruimte van school. Wij hopen dat jullie komen kijken!



Huiswerk week 45

Redactiesommen en werkwoordspelling
De leerlingen hebben een blad meegekregen met redactiesommen en werkwoordspelling. Vrijdag 8 november moet deze weer mee naar school. 

Spelling
Deze week is woordpakket 8 aan de beurt:  Medeklinkerverdubbeling en klinkerverenkeling
  • het trappenhuis
  • de bemanning
  • vervelen
  • de molenaar
  • de boterhammen
Via de link bovenaan de pagina kunt u de woordpakketten vinden. Er kan thuis met de woordpakketten geoefend worden. Voor tips voor het oefenen scroll naar beneden en lees de informatie onder het kopje ''Vakken op school'' - ''Spelling''. 

Begrijpend lezen
Sommige kinderen hebben behoefte aan extra oefenen voor het vak begrijpend lezen.  Dit kan met behulp van Nieuwsbegrip. De leerlingen kunnen zelf inloggen en vervolgens naar het archief gaan voor extra oefeningen. Deze week kan geoefend worden met de les 'Staatsbezoek Australië en Nieuw-Zeeland' uit het archief van 2016-2017 (week 45).


Week 44 (28 oktober t/m 1 november)
GGD
Maandag 28 en dinsdag 29 oktober is de GGD weer op school voor de leerlingen van de groepen 2 en 7.

Kriebelbrigade
Woensdag 30 oktober zal de kriebelbrigade langskomen om te controleren op luizen. Denkt u om het kapsel van uw kind (vlechten, gel etc.)?

Huiswerk week 44

Spelling
Deze week is woordpakket 7 aan de beurt:  woorden met -(i)sch(e)
  • magisch
  • praktisch
  • logische
  • humoristische
Via de link bovenaan de pagina kunt u de woordpakketten vinden. Er kan thuis met de woordpakketten geoefend worden. Voor tips voor het oefenen scroll naar beneden en lees de informatie onder het kopje ''Vakken op school'' - ''Spelling''. 

Begrijpend lezen
Sommige kinderen hebben behoefte aan extra oefenen voor het vak begrijpend lezen.  Dit kan met behulp van Nieuwsbegrip. De leerlingen kunnen zelf inloggen en vervolgens naar het archief gaan voor extra oefeningen. Deze week kan geoefend worden met de les 'Aardbevingen in Italië' uit het archief van 2016-2017(week 44).


Week 43 (21 oktober t/m 25 oktober)


Week 42 (14 oktober t/m 18 oktober)

Bouwen in de ruimte
In week 40 en 41 hebben de kinderen van de groepen 3 t/m 8 een workshop "bouwen in de ruimte" gehad van de kunstenaar Egbert Pikkemaat. Er is een expositie in school van de gemaakte kunstwerken op het podium in de gemeenschappelijke ruimte. De tentoonstelling zal blijven staan tot de kinderboekenmarkt vrijdag. Voor schooltijd, na schooltijd, op de ouderavond "sterk werk" en tijdens de boekenmarkt is het zeer de moeite waard om te komen kijken.

                    


                    

       

Informatieavond SterkWerk
Afgelopen maandag is de uitnodigingsbrief verstuurd voor de ouderavond over SterkWerk. Deze ouderavond zal plaatsvinden op maandag 14 oktober om 19.30 uur.  Er komt iemand van de Rijksuniversiteit Groningen die kort iets komt vertellen over SterkWerk. Daarbij wordt ingegaan op de belangrijke elementen van het programma en wat de kinderen en uzelf daarvan zullen merken. Daarnaast wordt uitleg gegeven over het onderzoek dat aan SterkWerk gekoppeld is. En uiteraard is er ook tijd om vragen te stellen. De inloop is vanaf 19.15 uur en de avond zal naar verwachting rond 20.15 uur afgelopen zijn. We hopen op een mooie opkomst!



Voorleeswedstrijd
De leerlingen in de bovenbouw hebben zich kunnen opgeven om mee te doen aan de voorleeswedstrijd. De voorrondes zijn in de klas gehouden en twee leerlingen zijn gekozen om de klas te vertegenwoordigen. Deze voorrondes hebben ook in de andere bovenbouwklassen plaatst gevonden. Vrijdag 18 oktober zullen de leerlingen van de verschillende klassen het tegen elkaar opnemen. Alle andere leerlingen zullen deze ochtend gaan kijken en alle lezers aanmoedigen! 

Boekenmarkt/boekenbal
Vrijdag 18 oktober is het weer zo ver: de boekenmarkt! Deze vrijdagmiddag mogen de leerlingen hun oude boeken verkopen. Ook is er gelegenheid voor de kinderen om zelf rond te lopen en nieuwe boeken te scoren. We sluiten zo als altijd af met een boekenbal. Denkt u er om, dat u de kinderen wat wisselgeld meegeeft? We maken er een leuke middag van!




Herfstvakantie
De Herfstvakantie is van 21 oktober t/m 25 oktober.

Huiswerk week 42
Leerblad Aardrijkskunde
De kinderen hebben een leerblad meegekregen voor het vak Aardrijkskunde. Donderdag 17 oktober hebben zij de toets. 

Spelling
Deze week is woordpakket 6 aan de beurt: woorden waarin /ie/ geschreven wordt als i.
  • isoleren
  • de rioolput
  • het vioolconcert
  • de radiator
  • de periode
  • de dirigent
  • aluminium
Via de link bovenaan de pagina kunt u de woordpakketten vinden. Er kan thuis met de woordpakketten geoefend worden. Voor tips voor het oefenen scroll naar beneden en lees de informatie onder het kopje ''Vakken op school'' - ''Spelling''. 

Begrijpend lezen
Sommige kinderen hebben behoefte aan extra oefenen voor het vak begrijpend lezen.  Dit kan met behulp van Nieuwsbegrip. De leerlingen kunnen zelf inloggen en vervolgens naar het archief gaan voor extra oefeningen. Deze week kan geoefend worden met de les 'Thaise koning Bhumibol overleden' uit het archief van 2016-2017(week 42).


Week 41 (7 oktober t/m 11 oktober)
Huiswerk week 41
Werkblad redactiesommen
De kinderen hebben een werkblad meegekregen met redactiesommen. Deze moet uiterlijk vrijdag 18 oktober worden ingeleverd. 

Spelling
Deze week is woordpakket 5 aan de beurt. Persoonsvorm tt, 2e en 3e persoon achter persoonsvorm (sterke en zwakke ww).
  • springen jij springt - spring jij
  • blozen jij bloost - bloos jij
  • vergeven jij vergeeft - vergeef jij
  • eten jij eet - eet jij
  • verzetten jij verzet - verzet jij
  • worden jij wordt - word jij
  • rijden jij rijdt - rijd jij
Via de link bovenaan de pagina kunt u de woordpakketten vinden. Er kan thuis met de woordpakketten geoefend worden. Voor tips voor het oefenen scroll naar beneden en lees de informatie onder het kopje ''Vakken op school'' - ''Spelling''. 

Begrijpend lezen
Sommige kinderen hebben behoefte aan extra oefenen voor het vak begrijpend lezen.  Dit kan met behulp van Nieuwsbegrip. De leerlingen kunnen zelf inloggen en vervolgens naar het archief gaan voor extra oefeningen. Deze week kan geoefend worden met de les 'Zorgen over kunstgras' uit het archief van 2016-2017(week 41).

Week 40 (30 september t/m 4 oktober)
Kinderboekenweek 2019
Van 2 t/m 13 oktober 2019 staan voertuigen centraal tijdens de Kinderboekenweek: Reis mee!  Net als ieder jaar maken de kinderen een gedicht  aan de hand van het thema. Deze kunt u woensdagochtend komen bewonderen. Uiteraard blijven ze gedurende de hele Kinderboekenweek hangen. Ook zal er woensdagochtend een bijzondere gast in de klas komen. Hij zal in de klas komen voorlezen en opent hiermee officieel de Kinderboekenweek 2019!


Europa Topo toets A

In groep 6 hebben de kinderen de topografie van Nederland geleerd. In groep 7 is Europa aan de beurt! De leerlingen oefenen aan hun topografische kennis via de app TopoMaster. De leerlingen hebben de afgelopen weken geoefend met de eerste drie levels. Ze hebben een leerblad meegekregen om thuis ook te kunnen oefenen. Toets A zal op dinsdag 8 oktober worden afgenomen. De volgende onderdelen over Europa worden dan getoetst:
  • Landen
  • Hoofdsteden
  • Wateren en gebergten              

 
Spelling
Deze week worden de eerste 4 woordpakketten van blok 1 getoetst. Maandag zal een signaleringstoets worden afgenomen. Aan de hand van de resultaten zal er de rest van de week aan remediëring, herhalen of verdieping worden gewerkt. Vrijdag 4 oktober is het controledictee. 



Huiswerk week 40

Werkblad redactiesommen + werkwoordspelling
De kinderen hebben een werkblad meegekregen met redactiesommen en werkwoordspelling (persoonsvorm in de verleden tijd). Deze moet uiterlijk vrijdag 4 oktober worden ingeleverd. 

Begrijpend lezen
Sommige kinderen hebben behoefte aan extra oefenen voor het vak begrijpend lezen.  Dit kan met behulp van Nieuwsbegrip. De leerlingen kunnen zelf inloggen en vervolgens naar het archief gaan voor extra oefeningen. Deze week kan geoefend worden met de les 'Kinderboekenweek' uit het archief van 2016-2017(week 40).

Week 39 (23 t/m 27 september)
Toestemmingsverklaring Sterk Werk
Er zijn nog steeds leerlingen waar geen toestemmingsverklaring voor is ingevuld. Denkt u om het invullen? (zie ook Parro van 29 augustus 2019). Graag ook invullen als u geen toestemming geeft. Maandag 14 oktober bent u van harte welkom op de informatieavond over SterkWerk.

Tafeltjesmiddag
Donderdag 26 september van 16.30 tot 18.30 is er weer tafeltjesmiddag. Wij vinden het als school belangrijk dat u de ontwikkeling van uw kind kunt volgen. Tevens willen we u als ouder/ verzorger laten meegenieten van ons onderwijs! Uw kind komt vast weleens thuis met een gemaakte opdracht, een proefwerk om voor te leren, nieuwsartikelen van Nieuwsbegrip of een nieuwe app die we op de IPads oefenen. Omdat wij en uw kind(eren) dat graag willen delen nodigen wij u uit voor aanstaande donderdag 26 september van 16.30 - 18.30 uur. U bent van harte welkom in de klas van uw kind(eren) om de schriften en werkboeken etc. in te zien. Uw kind heeft dan de tijd en mogelijkheid om u te vertellen wat er gemaakt en geleerd is en wat ze nog gaan doen. De tafeltjesmiddag is niet het moment om inhoudelijk met de leerkracht over de vorderingen van uw kind te spreken. Hiervoor kunt u eventueel een afspraak maken.



Toets geschiedenis

De kinderen hebben donderdag 26 september een toets voor geschiedenis thema 1: 'De Eerste Wereldoorlog', Zij hebben een leerblad mee naar huis gekregen.

Huiswerk week 39
Werkblad redactiesommen + werkwoordspelling
De kinderen hebben een werkblad meegekregen met redactiesommen en werkwoordspelling (persoonsvorm in de verleden tijd). Deze moet uiterlijk vrijdag 27 september worden ingeleverd. 

Spelling
Deze week is woordpakket 4 aan de beurt. Het gaat om woorden die eindigen op -b.
het woordweb / de hebzucht / het subtotaal 
Via de link bovenaan de pagina kunt u de woordpakketten vinden. Er kan thuis met de woordpakketten geoefend worden. Voor tips voor het oefenen scroll naar beneden en lees de informatie onder het kopje ''Vakken op school'' - ''Spelling''. 

Begrijpend lezen
Sommige kinderen hebben behoefte aan extra oefenen voor het vak begrijpend lezen.  Dit kan met behulp van Nieuwsbegrip. De leerlingen kunnen zelf inloggen en vervolgens naar het archief gaan voor extra oefeningen. Deze week kan geoefend worden met de les 'Marker Wadden' uit het archief van 2016-2017(week 39).
 

       



Week 38 (16 t/m 20 september)
Toestemmingsverklaring Sterk Werk
Denkt u om het invullen van de toestemmingsverklaring (zie ook Parro van 29 augustus 2019). Graag ook invullen als u geen toestemming geeft. Maandag 14 oktober bent u van harte welkom op de informatieavond over SterkWerk.



Creatief circuit 
Heeft u nog resten karton thuis liggen? Doe het niet weg en neem het mee naar school! Wij zouden dit goed kunnen gebruiken. 



Huiswerk week 38
Werkblad redactiesommen
De kinderen hebben een werkblad meegekregen met redactiesommen en werkwoordspelling (persoonsvorm in de tegenwoordige tijd). Deze moet uiterlijk vrijdag 20 september worden ingeleverd. 

Spelling
Deze week is woordpakket 3 aan de beurt.  Het gaat om woorden waarin /t/ geschreven wordt als th.
de therapeut / de thuiskomst / de marathon
Via de link bovenaan de pagina kunt u de woordpakketten vinden. Er kan thuis met de woordpakketten geoefend worden. Voor tips voor het oefenen scroll naar beneden en lees de informatie onder het kopje ''Vakken op school'' - ''Spelling''. 

Begrijpend lezen
Sommige kinderen hebben behoefte aan extra oefenen voor het vak begrijpend lezen.  Dit kan met behulp van Nieuwsbegrip. De leerlingen kunnen zelf inloggen en vervolgens naar het archief gaan voor extra oefeningen. Deze week kan geoefend worden met de les '100 jaar Schiphol' uit het archief van 2016-2017(week 38).






Week 37 (9 t/m 13 september)
Viering groep 3 en 4
Let op: de datum van de viering van groep 3 en 7 is verplaatst naar vrijdag 8 november.



Huiswerk week 37
Werkblad redactiesommen
In week 36 hadden de leerlingen van groep 7 een werkblad opgekregen als huiswerk. Afgelopen vrijdag was de printer overbezet en hebben de kinderen geen nieuw werkblad gekregen. Deze zullen zij maandag van mij krijgen en mogen ze gedurende de week op school maken. Vrijdag krijgen ze een nieuw huiswerkblad mee voor week 38.

Spelling
Deze week is woordpakket 2 aan de beurt.  Het gaat om woorden met au, auw, ou of ouw. Via de link bovenaan de pagina kunt u de woordpakketten vinden. Er kan thuis met de woordpakketten geoefend worden. Voor tips voor het oefenen scroll naar beneden en lees de informatie onder het kopje ''Vakken op school'' - ''Spelling''. 

Begrijpend lezen
Sommige kinderen hebben behoefte aan extra oefenen voor het vak begrijpend lezen.  Dit kan met behulp van Nieuwsbegrip. De leerlingen kunnen zelf inloggen en vervolgens naar het archief gaan voor extra oefeningen. Deze week kan geoefend worden met de les 'Paralympische Spelen' uit het archief van 2016-2017(week 37).



Omgekeerde oudergesprekken
Afgelopen week is er een uitnodiging via de Parro verstuurd, Nog niet alle ouders hebben zich ingeschreven. Zou u dit zo snel mogelijke willen doen. De leerlingen hebben een formulier meegekregen ter voorbereiding op het gesprek. Dit formulier graag samen met uw kind invullen en meenemen naar het gesprek. 


 
Week 36 (2 t/m 6 september)
Welkom
Aan alle ouders, verzorgers en leerlingen van groep 7: welkom op de weblog!  Hoewel we misschien allemaal nog denken aan een heerlijke zomervakantie, hebben de leerlingen van groep 7 alweer hun eerste week erop zitten.  Ik kijk zeer positief terug op de eerste week. Groep 7 is een gezellige, leergierige, hardwerkende en enthousiaste klas. We gaan er gezamenlijk een fantastisch jaar van maken!



De weblog
Op dit deel van de weblog is nieuws uit de groep te lezen. Dit betreft o.a.  belangrijke data en belangrijke zaken m.b.t. vakken. De weblog zal elke week worden bijgewerkt. Wanneer de weblog is bijgewerkt zal ik u dit laten weten via een Parrobericht. 

Huiswerk week 36
In de bovenbouw krijgen de leerlingen huiswerk mee. Afgelopen vrijdag hebben de leerlingen redactiesommen meegekregen. Het huiswerk moet uiterlijk vrijdag 6 september ingeleverd worden, dan zullen we het huiswerk gaan bespreken.

Spelling
We starten deze week met spelling. Woordpakket 1  gaat over de persoonsvorm in de tegenwoordige tijd. De kinderen leren de persoonsvorm in de tegenwoordige tijd zowel in het enkelvoud al meervoud correct schrijven.  Via de link bovenaan de pagina kunt u de woordpakketten vinden. Er kan thuis met de woordpakketten geoefend worden. 

Begrijpend lezen
Sommige kinderen hebben behoefte aan extra oefenen voor het vak begrijpend lezen.  Dit kan met behulp van Nieuwsbegrip. De leerlingen kunnen zelf inloggen en vervolgens naar het archief gaan voor extra oefeningen. Deze week kan geoefend worden met de les 'Mensaap met uitsterven bedreigd' uit het archief van 2016-2017(week 36).

Omgekeerde oudergesprekken
Binnenkort zijn de omgekeerde oudergesprekken weer. Hier krijgt u binnenkort meer informatie over.


 

Vakken op school

Taal
Dit schooljaar zijn wij van start gegaan met een nieuwe methode voor taal en spelling: taalverhaal.nu. Zowel leerkrachten als leerlingen zijn zeer enthousiast! 

Elk hoofdstuk binnen Taalverhaal.nu start met een spannende verhaalanimatie via het digibord die de rode draad vormt binnen de leerlijnen. De animaties koppelen woord en beeld binnen de context van het verhaal. Daardoor onthouden leerlingen de betekenis beter.

Bij taal staat per twee lessen één leerlijn centraal en bij spelling één spellingcategorie per week. Een lesonderwerp krijgt de volle aandacht voordat je een nieuw onderwerp introduceert.

               

Spelling
BLOON is een methode-onafhankelijke manier van oefenen met spelling.

Bekijken
Lezen
Omdraaien
Opschrijven
Nakijken

B Het oefenen van spelling wint aan kracht als de leerling eerst het woord bekijkt en de spellingregel verwoordt. Eventueel kan deze regel worden opgeschreven.

L Hierna wordt het woord gelezen en laat de leerling de betekenis op zich inwerken. Wanneer woorden worden voorzien van betekenis of emotie, wordt de betrokkenheid van de leerling bij het woord vergroot. Dit heeft een positief effect op het juist spellen ervan.

O Het blad wordt omgedraaid. Hierdoor kan het woord niet worden overgeschreven en wordt de transfer gemaakt van het zichtbare woord naar het geheugen.

O Het woord wordt vanuit het geheugen geschreven. De hersenen worden daadwerkelijk geactiveerd, waardoor het woord en de spellingregel daadwerkelijk ingeoefend worden. Overschrijven is geen zinvolle spellingoefening.

N Door na te kijken leert uw kind kritisch te zijn op het gemaakte werk. Ook wordt zij in de gelegenheid gesteld te leren van gemaakte fouten.
 
Op losse kaartjes worden de woorden opgeschreven. Uw kind kan op deze manier zelf nakijken welke woorden goed geschreven zijn en welke nog geoefend moeten worden.
 
Andere manieren kunnen zijn:

- Noem een woord uit het woordpakket en laat uw kind vertellen bij welke regel dat woord hoort.

- Noem een woord uit het woordpakket en laat uw kind de regel die bij het woord hoort beschrijven. Het praten over de woorden is net zo belangrijk als het oefenen in het schrijven van de woorden.  Door de regels vaak te noemen, worden ze geautomatiseerd.

- Neem uw kind een kort dictee af en kijk dit samen na. Bespreek de fouten woorden. Bespreek samen (aan de hand van de spellingsregel) hoe het woord geschreven had moeten worden.
 
Laat uw kind het dictee geven en schrijf het woord zelf op. Laat uw kind nakijken. Maak regelmatig een foutje. Uw kind moet de spellingsregels toepassen om goed na te kunnen kijken.

- Laat uw kind andere woorden bedenken die bij de regel horen. Op deze manier oefenen ze ook andere woorden (die niet in het woordpakket staan maar wel bij de regel horen) goed te schrijven.

BLOON KUNT U OOK THUIS OP DE COMPUTER OEFENEN. U DIENT ZICH DAN ZELF AAN TE MELDEN. ZIE: http://www.bloon-methode.nl/bloon1/R2index.html

Woordpakket spelling
U kunt het woordpakket van spelling via onderstaande link opzoeken:
  • Spelling groep 6:
  • Spelling groep 7:
 Spelling woordpakketten 7

Begrijpend lezen
Iedere week doen wij begrijpend lezen via de methode Nieuwsbegrip met actuele teksten. Onderdelen van deze methode zijn:
  • voorspellen
  • onduidelijkheden ophelderen
  • vragen stellen over de tekst
  • samenvatten
  • verwijswoorden begrijpen
De kinderen kunnen de tekst en de opdrachten die gemaakt zijn mee naar huis nemen.

Technisch lezen
Het oefenen van technisch lezen bestaat uit het op tempo lezen van teksten en woordrijtjes met behulp van de methode Estafette.



Rekenen
Voor het vak rekenen wordt gebruik gemaakt van de methode Wereld in getallen. Naast de dagelijkse lessen oefenen de leerlingen de leerstof door het maken van opdrachten op de weektaak. 

Ook maken we in de klas dagelijks gebruik van Rekentuin. Rekentuin is een adaptief systeem, om kinderen altijd opgaven op het juiste niveau aan te bieden. Zo ervaart iedere leerling dezelfde mate van succes en uitdaging. De
leerlingen kunnen ook thuis op deze app, om zo nog extra te oefenen. 

 

Wereldoriëntatie
Dit schooljaar zijn wij van start gegaan met een nieuwe methode voor wereldoriëntatie: Blink. Ontdekkend, onderzoekend en ontwerpend leren vormt de basis. Blink Wereld zet leerlingen aan om na te denken, en zelf te ervaren en ontdekken. 




Topografie 
Onderdeel van Blink is Topomaster. Eerst allerlei oefeningen, gevolgd door een proeftoets. Als ze denken dat ze er klaar voor zijn, mogen ze de toets doen.  Regelmatig krijgen ze te horen, hoe ver ze zijn en of ze een beetje op schema liggen.  Groep 6 zal dit jaar Nederland behandelen en groep 7 Europa. Kinderen die er om de een of andere reden niet aan toekomen of te weinig, hebben overleg met hun leerkracht. Zij plannen dan samen vaste oefenmomenten.



Engels
De leerlingen van groep 7 zullen dit jaar beginnen met Engels. Uit de kennismakingsgesprekken is op te maken dat de leerlingen hier erg veel zin in hebben. Ook tijdens de les is dit goed te merken! Tijdens de Engelse lessen zal gebruik worden gemaakt van de methode Real English.




Toetsen
De methodetoetsen blijven op school. De toetsen worden niet aangekondigd op de weblog. Wel op de weekplanning van de leerlingen zelf.

Werkstuk maken

Met de onderstaande link kun je het formulier "Werkstukken maken op de Tiggeldobbe" openen.

Werkstukken maken op de Tiggeldobbe


 

Voortgezet onderwijs

Voortgezet Onderwijs (voor ouders die zich in groep 7 al willen oriënteren of open avonden willen bezoeken)



Hieronder staan de links naar de websites van een aantal VO scholen in de buurt.


Belangrijke links overgang naar Voortgezet onderwijs

www.cito.nl zoek op ouders (veel informatie bij veelgestelde vragen door ouders)